Samolot PZL P.24G Turkish service
Opis
Model plastikowy do sklejania w skali 1:72, polskiego samolotu myśliwskiego PZL P.24G Turkish service, z okresu II wojny światowej.
Zawartość:
- model do sklejania PZL P.24G,
- elementy fototrawione,
- kalkomania.
Historia:
Samolot myśliwski P.24, podobnie jak P.11, powstał z konstrukcji P.6 wykonanej przez inż. Z. Puławski. Ten samolot został zbudowany na eksport, wyposażony w mocny silnik i wykazujący dobre osiągi. Ze względu na umowę licencyjną zakazującą reeksportu silników wyprodukowanych w Polsce, eksportowa wersja samolotu musiała być napędzana silnikiem słynnej firmy Gnome-Rhône. Prace projektowe myśliwców dla Sił Powietrznych RP i na eksport trwały w tym samym czasie, tak aby w obu przypadkach można było zastosować jak najlepsze rozwiązania. Dzięki tej seryjnej produkcji P.11a otrzymał stabilizator pionowy przeznaczony dla P.24. Po zbudowaniu dwóch prototypów P.24 opartych na myśliwcu P.7, fabryka PZL zdecydowała, że trzeci prototyp zostanie zbudowany z jak największej liczby części z najnowszej wersji myśliwca P.11c. Trzeci prototyp stał się standardem produkcyjnym dla maszyn seryjnych, dzięki czemu P.24 otrzymał części ogonowe i skrzydło z P.11c. Nowy silnik w konfiguracji dwugwiazdkowej uniemożliwił uzbrojenie samolotu w karabiny maszynowe na kadłubie, które strzelają przez przestrzeń między cylindrami. W związku z tym P.24 otrzymał uzbrojenie montowane tylko w skrzydłach, czego dokonano poprzez dodanie drugiego łoża armaty i wszystkich niezbędnych do niego instalacji. Alternatywnie, zamiast dwóch karabinów maszynowych ze skrzydłami wewnętrznymi, samolot mógłby być uzbrojony w dwa działka Oerlikon kal. 20mm, zamontowane pod skrzydłem w nowatorski sposób, ukryte pod owiewką, która zakrywała miejsce połączenia armaty i rozpórki. Odnoszący sukcesy samolot myśliwski szybko stał się hitem eksportowym i najbardziej rozpoznawalną konstrukcją PZL na świecie. Został zakupiony jako gotowe maszyny lub licencja na budowę przez Bułgarię, Rumunię, Turcję i Grecję. Wiele międzynarodowych sił powietrznych deklarowało chęć zakupu myśliwca, ale początek II wojny światowej uniemożliwił dalszą produkcję. Turcja jako jeden z głównych odbiorców zamówiła 40 maszyn P.24A i P.24C oraz kupiła licencję na budowę kolejnych. Montaż pierwszych 20 samolotów z części sprowadzonych z Polski rozpoczął się w fabryce KTF przy wsparciu technicznym specjalistów PZL. Następnie ruszyła w pełni niezależna produkcja. Najbardziej zaawansowana wersja P.24G zdążyła wejść na linię montażową pod koniec pierwszej serii - poza prototypem zbudowano 4 maszyny tej wersji. Samoloty P.24 weszły do służby już w 1936 roku, stając się rdzeniem obrony przeciwlotniczej zachodniej części Turcji. Był to pierwszy bałkański kraj Ententy, który wprowadził do służby myśliwce PZL (następne w kolejce były Grecja i Rumunia). Pomimo sojuszu z Wielką Brytanią i innymi krajami bałkańskimi Turcja nie przystąpiła do wojny, a P.24 wraz z nowocześniejszymi myśliwcami chroniła swoją neutralność do 1943 roku, kiedy to ostatnie maszyny zostały wycofane z jednostek frontowych. Do dziś przetrwał tylko jeden PZL P.24, który można oglądać w Tureckim Muzeum Lotnictwa w Stambule.
Wymiary:
opakowanie: 30,5 x 20,5 x 5cm.
Pliki do pobrania:
Dane techniczne
Numer katalogowy | 72525 |
Producent | IBG Models |
Skala | 1:72 |
Okres | II wojna światowa |
Państwo | Polska |
Weryfikujemy, które opinie pochodzą od klientów, którzy kupili dany produkt. Po zatwierdzeniu wyświetlamy zarówno pozytywne, jak i negatywne opinie.